LPG w Kolumbii

26.8.2024

W dniach 21-22 sierpnia 2024 r. w Bogocie odbył się 6. Międzynarodowy Kongres LPG, organizowany przez Kolumbijskie Stowarzyszenie Gazu Płynnego GASNOVA. Wydarzenie zgromadziło ponad 300 gości z całej Ameryki Łacińskiej, jednak nie zabrakło na nim polskiego akcentu: w roli prelegenta wystąpił Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.

Gaz płynny LPG w Kolumbii jest dziś powszechnie wykorzystywany do przygotowywania posiłków i ten segment będzie rósł w kolejnych latach. Najszerzej omawianym w trakcie Kongresu tematem były korzyści ekonomiczne i zdrowotne zastępowania prymitywnych palenisk wykorzystujących drewno opałowe kuchenkami gazowymi. Spalanie biomasy jest dziś uznawane przez kolumbijski rząd za poważny problem ekologiczny, przyczyniający się do wycinki lasów, utraty unikalnych zasobów przyrodniczych oraz pogarszania stanu zdrowia kobiet i dzieci na terenach zamieszkiwanych przez ludność rdzenną. Rząd ocenia, że do 2050 r. wszystkie tradycyjne paleniska zostaną wyeliminowane i zastąpione przez LPG (42%), gaz ziemny (29%), biogaz (10%) oraz kuchnie elektryczne (19%). 

W minionych latach autogaz nie był w Kolumbii poważną alternatywą dla transportowych paliw płynnych, przede wszystkim ze względu na dotacje wspierające produkcję i konsumpcję benzyn i oleju napędowego. Sytuacja zmieniła się jednak, gdy urząd prezydenta republiki objął Gustavo Petro, kandydat lewicy, wykształcony w Europie były burmistrz Bogoty. Prezydent w ramach stabilizacji fiskalnej zapowiedział rezygnację ze wspierania konsumpcji węglowodorów i skierowanie środków publicznych na rozwój odnawialnych źródeł energii. Dopłaty do konsumpcji paliw były największym komponentem subsydiów dla paliw kopalnych, szacowanym jeszcze w 2021 r. na 1,8 bln COP (1 zł to ok. 1000peso). W efekcie od jesieni 2022 r. do dziś cena benzyny przy dystrybutorze niemal podwoiła się do ok. 4.100 COP/l i nadal rośnie.

Polityka prezydenta wzbudziła niezadowolenie wśród konsumentów, którzy od 2023 r. rozpoczęli poszukiwanie rozwiązań alternatywnych do paliw płynnych. W 2023 r. 23 tys. pojazdów zostało skonwertowanych na CNG, co odpowiadało wzrostowi o 63%wobec roku poprzedniego. Jest to jednak dopiero początek spodziewanego odwrotu od paliw płynnych – w 50-milionowej Kolumbii zarejestrowanych jest 7 mln samochodów, z których ok. 130 tys. wykorzystuje obecnie sprężony gaz ziemny, paliwo pozyskiwane lokalnie. Największym rynkiem dla samochodów osobowych jest 8-milionowa Bogota, stolica kraju leżąca w Andach, na wysokości 2600 m npm, w trudnym terenie, który wymaga odpowiedniej mocy silnika. Użytkownicy samochodów skonwertowanych na CNG, w tym lokalni taksówkarze, przyznają, że nie zawsze zdają one w tych warunkach egzamin i ich eksploatacja wymaga częstego przełączania się pomiędzy alternatywnymi źródłami paliwa. Autogaz na kolumbijskim rynku transportowym jest praktycznie nieznany, choć pojawiają się w kraju pierwsi przedstawiciele chińskich i tureckich firm autogazowych. Alejandro Martínez, prezes GASNOVA, upatruje w obecnej sytuacji szansy na rozwój rynku autogazowego, przy czym uważa, że wymaga on przyjęcia wysokich standardów technicznych oraz wypracowania przyjaznej polityki publicznej.

Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny POGP, przedstawił w trakcie Kongresu prezentację na temat roli LPG w miksie transportowym w Polsce i Unii Europejskiej oraz dobrych praktyk stymulacji rozwoju tego rynku. Zabrał następnie głos w panelu poświęconemu Narodowemu Planu Energii i roli gazu płynnego w strategii rządu. Zwrócił uwagę na rolę autogazu w Europie, często traktowanego jako paliwo socjalne, co wypełniałoby potrzeby, jakie pojawiają się w efekcie wycofania dopłat do benzyny silnikowej. Bartosz Kwiatkowski przedstawił dobre praktyki – w tym systemy dofinansowania do nowych pojazdów na LPG oraz do konwersji na autogaz znane z rynku włoskiego. Omówił także najczęstsze rozwiązania wspierające rynek wykorzystywane w Polsce i na świecie. Od niedawna noworejestrowane samochody zasilane CNG mogą w Kolumbii liczyć na zwolnienie z podatku obrotowego – GASNOVA liczy na wypracowanie podobnego rozwiązania także dla autogazu. Barierą rozwoju rynku może potencjalnie okazać się natomiast postawa administracji. Rząd w Bogocie obawia się zależności od zagranicznych dostawców gazu płynnego, w szczególności USA, na skutek wzrostu zapotrzebowania, a tym samym także importu LPG.