Europejska Partia Ludowa o motoryzacji
20.12.2024
Czerwcowe wybory do Parlamentu Europejskiego sygnalizują przesunięcie akcentów w dyskursie politycznym na temat transformacji energetycznej z podejścia ideowego w kierunku nieco bardziej pragmatycznego. Zauważyć to można przede wszystkim wśród największej frakcji Parlamentu – Europejskiej Partii Ludowej (EPP), której członkiem w Polsce są Platforma Obywatelska i Polskie Stronnictwo Ludowe. Jednym z przejawów zmian jest opublikowany 11 grudnia manifest pt. “Securing the Competitiveness of the European Automotive Industry".
W dokumencie Securing the Competitiveness of the European Automotive Industry poświęconym konkurencyjności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, EPP przedstawia dla Komisji Europejskiej postulaty rozwiązań dla tej ważnej gałęzi gospodarki. Zapewnia ona 13,8 miliona miejsc pracy i generuje 7% PKB Unii Europejskiej.
Przemysł motoryzacyjny w Europie stoi jednak obecnie przed licznymi wyzwaniami, w tym - może przede wszystkim - przed rosnącą konkurencją ze strony subsydiowanych producentów chińskich, wysokimi kosztami energii czy oderwanymi od rzeczywistości ambicjami klimatycznymi. EPP w swoim dokumencie podkreśla, że polityka klimatyczna UE powinna opierać się na neutralności technologicznej, czyli równych szansach dla różnych rozwiązań technologicznych, które pozwalają dążyć do celu neutralności. Stanowisko EPP jest bardzo kategoryczne - wśród kluczowych postulatów znalazła się korekta zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi (ICE) planowanego na 2035 rok oraz rozszerzenie wyjątku przewidzianego dla tzw. e-paliw o inne zaawansowane biopaliwa, w tym bioLPG. W ich przypadku przy obliczaniu emisyjności stosowany byłby tzw. mechanizm korekty emisji gazów cieplarnianych (carbon correction factor).
Raport wskazuje na potrzebę przyspieszenia przeglądu rozporządzenia 2019/631 (o normach emisji CO2 dla samochodów osobowych) z 2026 na 2025 rok, co dałoby większą stabilność regulacyjną dla sektora motoryzacyjnego i paliwowego. EPP proponuje także wdrożenie przy ocenie emisyjności pojazdów metodologię oceny cyklu życia pojazdów (LCA), uwzględniającej wpływ emisji na każdym etapie – od produkcji po utylizację. Takie narzędzie pozwalałoby zestawić emisyjność produkcji gazu płynnego LPG z produkcją energii elektrycznej czy baterii do samochodów elektrycznych. Dokument EPP spotkał się z szeroką akceptacją środowiska producentów, w tym stowarzyszenia branżowego ACEA:
Apel EPP do zajęcia się nieproporcjonalnymi kosztami wynikającymi z niskiego popytu na pojazdy elektryczne jest ważnym wyrazem zrozumienia trudności, przed którymi stoimy jako branża. Kończy się czas na pokrycie kosztów dostosowania do 2025 r. - to nie jest przesada. Producenci decydują dziś, czy utworzyć rezerwy na kary, ograniczyć produkcję, czy kupić uprawnienia od pozaunijnych producentów, aby spełnić wymogi. Decyzje te są nieodwracalne i muszą zostać podjęte przed końcem roku.
W kontekście wyzwań stojących przed branżą motoryzacyjną, zapraszamy do zapoznania się z najnowszym raportem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, który w tym roku poświęcony jest przede wszystkim odpowiedzi na pytanie: w którą stronę zmierza polityka Unii Europejskiej i czy w nadchodzącym roku, europejskim producentom uda się zmniejszyć emisje dwutlenku węgla, rejestrowanej w Unii Europejskiej floty o 15 proc. jako jeden z kolejnych etapów na drodze do osiągnięcia założeń Green Deal i Fit For 55 - całkowitej redukcji emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych od 2035 r.
Grudniowe stanowisko EPP otwiera przestrzeń do dyskusji o kilku kluczowych zagadnieniach:
- Neutralność technologiczna. Rozporządzenie 2023/851 w sprawie norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych zakłada arbitralny wybór technologii (EV) jako jedynej dopuszczonej do sprzedaży po roku 2035. EPP wzywa do rewizji tego podejścia i dopuszczenia do sprzedaży samochodów spalinowych pod warunkiem spełnienia kryteriów dla paliw neutralnych klimatycznie.
- Paliwa neutralne klimatycznie. EPP proponuje rozszerzenie rozważanej definicji paliw neutralnych węglowo poza tzw. e-paliwa, i uwzględnienie w tej kategorii także paliw odnawialnych. W tej grupie mógłby się mieścić także odnawialny gaz płynny (bioLPG i eter dimetylowy), co przyspieszyłoby komercjalizację tego paliwa w Europie jako bardziej ekologicznego od tradycyjnych transportowych paliw płynnych.
- Przyspieszenie przeglądu rozporządzenia w sprawie norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych. Rozpoczęcie przeglądu postępów rozwoju rynków samochodów elektrycznych pozwoliłoby na szybsze podjęcie strategicznych decyzji, co zapewniłoby producentom samochodów dłuższy okres dostosowawczy w razie oczekiwanych zmian przepisów.
- Ponowna ocena celów elektryfikacji floty pojazdów transportowych. O niewykonalności elektryfikacji transportu towarów w perspektywie 2040 r. wielokrotnie pisał Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska. Rewizja rozporządzenia 2024/1610 w odniesieniu do zaostrzenia norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich zaoferowałaby rynkowi szansę na realistyczną dekarbonizację z wykorzystaniem niskoemisyjnych paliw, w tym przede wszystkim LNG i bioLNG.
- Innowacje i badania. EPP postuluje zwiększenie wydatki na badania i rozwój, co dla naszej branży mogłoby przełożyć się na wsparcie rozwoju ścieżek technologicznych produkcji paliw odnawialnych i ich komercjalizacji. Fundusze w tej dziedzinie mogłyby przyczynić się także do wzmocnienia pozycji rodzimych producentów komponentów w przemyśle motoryzacyjnym wobec rosnącego zagrożenia spoza Unii, szczególnie ze strony producentów chińskich.
Raport EPP to bardzo ważna deklaracja intencji największej frakcji w Parlamencie Europejskim. Deklaracja obejmująca obietnicę prowadzenia bardziej przemyślanej i zrównoważonej polityki klimatycznej, biorącej pod uwagę konkurencyjność przemysłu. Sektor LPG, będący istotnym elementem polskiego rynku paliw i jednym z wczesnych motorów transformacji energetycznej w transporcie na rynku polskim. Polska Organizacja Gazu Płynnego liczy, że nowa kadencja Parlamentu i Komisji Europejskiej przyniesie wsparcie dla strategii dekarbonizacji, która uwzględnia potencjał odnawialnych gazów jako paliwa przejściowego i długoterminowego elementu miksu energetycznego.